Kontrola podatkowa to procedura przeprowadzana przez organy podatkowe mająca na celu weryfikację zgodności działań podatnika z przepisami prawa podatkowego.
Jest to narzędzie, które pomaga organom podatkowym upewnić się, że:
realizują swoje zobowiązania podatkowe oraz czy kontrolowani wywiązują się ze swoich obowiązków wobec fiskusa.
Podstawowym celem kontroli podatkowej jest zapewnienie, że wszystkie zobowiązania podatkowe są realizowane prawidłowo i terminowo.
Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu, co oznacza, że to organ podatkowy decyduje o jej wszczęciu, a nie podatnik. Kontrola może objąć różne aspekty działalności podatnika, w tym weryfikację ksiąg podatkowych, dokumentacji i innych zapisów związanych z działalnością gospodarczą.
Kontrola podatkowa bez wcześniejszego powiadomienia może być przeprowadzona w określonych w przepisach sytuacjach, na przykład:
Taka kontrola może dotyczyć również działalności niezgłoszonej do opodatkowania lub ukrytych źródeł przychodu.
Niezapowiedziana kontrola ma na celu zapobieżenie przestępstwom skarbowym lub zabezpieczenie dowodów związanych z popełnieniem przestępstwa. W przypadku podejrzenia o finansowanie terroryzmu lub pranie pieniędzy, kontrola podatkowa może być również przeprowadzona bez wcześniejszego zawiadomienia. Organ podatkowy musi uzasadnić taką kontrolę w ciągu trzech dni od jej przeprowadzenia.
Prawo podatkowe w Polsce podlega nieustannym zmianom. Ustawa o VAT oraz ustawy o podatkach dochodowych zmieniają się kilkanaście razy w trakcie roku. Dodatkowo, organy podatkowe, ZUS i sądy administracyjne często wydają sprzeczne i niespójne interpretacje i orzeczenia.
Zmienne przepisy i sprzeczne interpretacje zwiększają ryzyko wszczęcia procedur kontrolnych i weryfikacyjnych wobec podatników. Informatyzacja administracji i sprawozdawczości podatkowej powoduje, że organy podatkowe wiedzą coraz więcej o rozliczeniach podatkowych firm. Urzędy zyskują tym samym coraz więcej argumentów do zakwestionowania rozliczeń podatkowych, na co mają zwykle aż 6 lat. Wszystkie te czynniki istotnie zagrażają prowadzonym przez Ciebie firmom i Twojemu majątkowi.
Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, w samym 2023 r. Krajowa Administracja Skarbowa zrealizowała 7 186 kontroli celno-skarbowych i wszczęła 9 051 nowych. Jednocześnie, liczba zrealizowanych kontroli podatkowych wyniosła 18 120; dodatkowo, fiskus wszczął 12 126 nowych kontroli.
Z kolei liczba czynności sprawdzających przeprowadzonych w 2023 r. to aż 2 282 000.
Jest to znaczący wzrost w porównaniu do lat poprzednich.
Uprawnienia przysługujące urzędnikom reprezentującym fiskusa są szerokie. Organy podatkowe mogą między innymi:
Trzeba jednak pamiętać, że każda z czynności realizowanych przez urzędników musi być dokonywana w granicach prawa, a wszelkie dowody powinny służyć wyjaśnieniu stanu faktycznego sprawy. Ponadto, czynności dowodowe powinny być odpowiednio udokumentowane w aktach sprawy.
Nasze doświadczenia pokazują, że organy podatkowe często swobodnie podchodzą do przysługujących im uprawnień. Przykładowo, nagminną praktyką jest posługiwanie się w kontroli materiałem dowodowym zgromadzonym w toku innego postępowania i przyjmowanie poczynionych w nim za ustaleń za pewnik również w innych postępowaniach i kontrolach. Taka praktyka jest sprzeczna z jedną z podstawowych zasad postępowania podatkowego, którą jest obowiązek zapewnienia stronom czynnego udziału w postępowaniu na każdym jego etapie.
Uchybienia co do realizacji czynności procesowych mogą istotnie rzutować na prawidłowość i rzetelność ustaleń kontrolujących i tym samym wpływać na wadliwość protokołu, wyniku kontroli, decyzji a nawet całego postępowania lub kontroli.
Warto zatem zadbać o to, aby nad prawidłowym przebiegiem czynności sprawdzających, kontroli lub postępowania podatkowego w Twojej sprawie czuwał doświadczony profesjonalista, który zna przepisy oraz praktykę stosowania procedur podatkowych, i wykorzysta ewentualne nieprawidłowości i potknięcia organów kontrolujących na Twoją korzyść.
Katalog uprawnień przysługujących podatnikom i innym kontrolowanym osobom i podmiotom jest węższy. Podatnicy i inne osoby / podmioty kontrolowane mają prawo między innymi do:
Nasze doświadczenia pokazują, że efektywne użycie uprawnień procesowych ma istotny wpływ na ustalenia kontrolujących i w rezultacie ostateczny rezultat postępowania. Dla dobra Twojej sprawy ważne jest, aby ich wykorzystywanie było nakierowane na wygranie sporu z organem.
Przede wszystkim – zachowaj spokój! Pamiętaj, że przepisy podatkowe w Polsce są niejasne i wzbudzają liczne wątpliwości. Nasze doświadczenia pokazują, że niezwykle często możliwe jest formułowanie argumentów przemawiających za poprawnością Twoich rozliczeń i przyjętego przez Ciebie stanowiska co do interpretacji poszczególnych przepisów. I to nawet wtedy, gdy sprawa na pierwszy rzut oka wydaje się przegrana.
Ponadto, zwróć uwagę na zakres kontroli wskazany w doręczonemu Tobie lub Twojej firmie / spółce zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli i upoważnienia do jej przeprowadzenia. Z reguły jest on określony poprzez wskazanie okresu oraz podatku, który jest przedmiotem kontroli. Informacja ta stanowi istotną wskazówkę co do zagadnień, które będą interesować kontrolujących i które w konsekwencji mogą być dla Ciebie / Twojej firmy wrażliwe. Przykładowo, jeśli zakres kontroli został określony jako „podatek od towarów i usług za miesiąc wrzesień 2023 r.” powinieneś / powinnaś zweryfikować swoje rozliczenia VAT za ten okres i przyjrzeć się kontrahentom, z którymi Ty / Twoja firma zawierała transakcje w tym miesiącu.
Pamiętaj również, że podstawą jakichkolwiek ustaleń kontrolujących jest stan faktyczny sprawy, który musi wynikać z materiału dowodowego zgromadzonego w toku czynności sprawdzających, kontroli lub postępowania podatkowego. Ewentualne niejasności lub wątpliwości co do istotnych kwestii powinny być rozstrzygane na Twoją korzyść.
Jako stronie postępowania / kontrolowanemu przysługuje Ci prawo do składania wniosków dowodowych. Nie bój się z niego skorzystać! To może przyczynić się do pozytywnego zakończenia sporu z organem. Powinieneś rozważyć to rozwiązanie przykładowo w sytuacji, w której jesteś w stanie powołać świadka mającego wiedzę co do istotnych okoliczności sprawy przemawiających na Twoją korzyść.
Podatnik ma prawo do reprezentacji przez osobę upoważnioną podczas całego procesu kontrolnego. Reprezentacja może obejmować zarówno pełnomocnictwo ogólne, jak i szczególne, co pozwala na aktywny udział pełnomocnika w czynnościach kontrolnych. Dzięki temu, kontrolowany może skorzystać z pomocy profesjonalisty, który zna przepisy prawa podatkowego i może skutecznie reprezentować jego interesy.
Rozważenie reprezentacji przez doświadczonego pełnomocnika już na wczesnym etapie może przynieść wiele korzyści. Oto niektóre z nich:
Profesjonalny pełnomocnik dba również, aby organ przeprowadzający kontrolę dochował wymogów wynikających z przepisów prawa podatkowego. Zadaniem pełnomocnika jest również bieżąca weryfikacja akt sprawy w urzędzie skarbowym oraz w urzędzie celno-skarbowym.
Kontrola podatkowa najczęściej jest inicjowana na podstawie niezgodności w zeznaniach podatkowych lub podejrzeń o oszustwa podatkowe. W szczególności, nieprawidłowości w deklaracjach VAT są jednym z głównych powodów wszczęcia kontroli przez urząd skarbowy. Inne częste przyczyny to długotrwałe straty finansowe przedsiębiorców, które mogą budzić wątpliwości w organach skarbowych.
Kontrole mogą również wynikać z analizy ryzyka, gdzie organy podatkowe identyfikują obszary z wysokim potencjałem błędów podatkowych. Wzmożone kontrole mogą być także efektem zgłoszeń od osób trzecich, które wskazują na potencjalne nieprawidłowości.
W związku z tym, prowadzenie rzetelnej i zgodnej z przepisami dokumentacji podatkowej jest kluczowe dla uniknięcia problemów w trakcie kontroli.
Proces kontroli podatkowej kończy się sporządzeniem protokołu, który zawiera szczegółowy opis ustaleń, dokumentację dowodową oraz ocenę prawną dotyczącą sprawy. Po doręczeniu protokołu, podatnik ma prawo zgłosić swoje zastrzeżenia lub wyjaśnienia do ustaleń protokołu w ciągu 14 dni. To kluczowy moment, który pozwala podatnikowi na przedstawienie swojego stanowiska i ewentualne skorygowanie błędów wykrytych podczas kontroli.
Podatnik ma również prawo do składania korekt swoich zeznań przed rozpoczęciem kontroli podatkowej, co może pomóc w uregulowaniu zobowiązań i uniknięciu potencjalnych sankcji. Korekta deklaracji po zakończeniu kontroli jest możliwa, ale tylko w zakresie, który nie był objęty ustaleniami kontroli.
Protokół z kontroli podatkowej zawiera m.in. szczegółowy opis ustaleń, dokumentację dowodową oraz ocenę prawną dotyczącą sprawy. Jest to dokument, który opisuje wyniki kontroli oraz ewentualne zalecenia dla kontrolowanego.
Kontrolowany ma prawo zgłaszać zastrzeżenia do protokołu w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia. Brak zastrzeżeń do protokołu kontrolnego oznacza, że kontrolowany nie kwestionuje ustaleń przedstawionych w dokumencie.
Po zakończeniu kontroli podatkowej, kontrolowany ma prawo do złożenia korygującej deklaracji podatkowej, co może pomóc w uregulowaniu zobowiązań. Korekta deklaracji po zakończeniu kontroli jest możliwa, ale tylko w zakresie, który nie był objęty ustaleniami kontroli.
Podatnicy mogą być zobowiązani do złożenia korekty błędnych deklaracji podatkowych po wykryciu nieprawidłowości. Dokonanie korekty deklaracji może pomóc w uniknięciu dodatkowych sankcji i uregulowaniu zaległych zobowiązań podatkowych.
Wykrycie nieprawidłowości podczas kontroli podatkowej może prowadzić do nałożenia sankcji finansowych na podatnika. Korekta deklaracji po kontroli może prowadzić do wszczęcia postępowania podatkowego, jeśli ujawnione zostaną nieprawidłowości.
Podatnik, u którego stwierdzono nieprawidłowości, może skorygować swoje rozliczenia, co może ujawnić zaległość podatkową, którą trzeba uiścić z odsetkami. W przypadku poważnych naruszeń, organy podatkowe mogą wszcząć postępowanie podatkowe w celu ustalenia nowej, często wyższej, wysokości zobowiązania podatkowego.
Nieprawidłowości mogą skutkować również odpowiedzialnością karną skarbową dla podatników, jeśli stwierdzone zostaną działania umyślne, w ramach przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego.
Nasze doradztwo w zakresie kontroli i postępowań podatkowych to nie tylko zapoznanie się z aktami sprawy i wszelkimi dokumentami zgromadzonymi przez organy podatkowe w Twojej sprawie, ale również doradzanie i rekomendowanie najbardziej korzystnej strategii prowadzenia sporu.
Zakresem naszego wsparcia obejmuje sporządzanie w Twoim imieniu wszelkich pism procesowych składanych w toku kontroli i postępowań podatkowych, tj. odpowiedzi na wezwania, zastrzeżeń do protokołu, odwołań od decyzji, skarg do sądu administracyjnego. Ponadto, na Twoje życzenie stajemy się pełnomocnikiem do doręczeń – odbieramy korespondencję urzędową i pilnujemy terminów procesowych.
Nieodłączną częścią naszego wsparcia jest również czuwanie nad tym, aby wszelkie czynności przeprowadzane przez organy podatkowe w Twojej sprawie były dokonywane zgodnie z prawem i obowiązującymi procedurami.
Dzięki naszej pomocy będziesz miał pewność, że w Twojej kontroli / postępowaniu wybrano i wdrożono najbardziej korzystną strategię postępowania.
Rolą profesjonalnego pełnomocnika jest przede wszystkim zdjęcie z Twoich barków ciężaru kontaktów z organami podatkowymi. Ponadto, jego zadaniem jest doradzanie w obraniu najbardziej korzystnej strategii postępowania, która będzie ukierunkowana na zmaksymalizowanie szans na wygraną sporu z organem.
Czynności weryfikacje i kontrole z reguły są wieloetapowe. Nie jest rzadką sytuacja, w których następstwem zwykłych czynności sprawdzających jest kontrola podatkowa, która kończy się przeprowadzeniem dwuinstancyjnego postępowania podatkowego i wydaniem wykonalnej decyzji. Pojawia się pytanie na którym etapie kontroli warto zaangażować profesjonalnego pełnomocnika, który będzie skutecznie reprezentować Twoje interesy.
Nasze doświadczenia pokazują, że największa wartość ze współpracy z doradcą pojawia się już na samym początku procedur weryfikacyjnych i kontrolnych. Wynika to z tego, że aktualnie większość kontroli ma charakter celowany. Dzięki rozbudowanej informatyzacji i szerokim wykorzystaniu narzędzi analitycznych organy podatkowe często dysponują dużym poziomem wiedzy co do szczegółów Twojej firmy jeszcze przed dokonaniem pierwszej czynności procesowej. Z tego powodu bardzo istotnym jest możliwie wczesne wykrycie potencjalnych obszarów spornych rozliczeń podatkowych Twojej firmy. Pozwoli na podjęcie działań służących minimalizacji ryzyka wydania negatywnego rozstrzygnięcia, i tym samym zwiększenie szans na wygranie sporu.
Nasze wynagrodzenie jest uzależnione od zakresu czynności, które chciałbyś nam powierzyć, oraz ilości czasu który spędzimy podczas reprezentacji Twoich interesów.
W praktyce nasze wynagrodzenie jest ustalane zgodnie z poniższymi modelami:
Każde doradztwo w zakresie kontroli podatkowych i postępowań zaczyna się od nieodpłatnej konsultacji z członkiem naszego zespołu.
Celem konsultacji jest ustalenie na jakim etapie sporu z organem znajduje się Twoja firma a także weryfikacja podstawowych terminów na dokonanie czynności procesowych.
Po przeprowadzeniu nieodpłatnej konsultacji, umówimy Cię na spotkanie z doradcą podatkowym. Zdajemy sobie sprawę że terminy procesowe w toku kontroli podatkowej lub postępowania mogą być wymagające, dlatego spotkanie z naszym ekspertem zostanie umówione w najbliższym możliwym terminie.
Celem spotkania z doradcą podatkowym jest ustalenie wstępnej strategii prowadzenia sporu z organem – tak, aby szanse na wygraną były jak największe.
Podczas spotkania oszacujemy rozmiar potencjalnej zaległości podatkowej grożącej Twojej firmie (o ile jej uniknięcie nie będzie możliwe).
Po ustaleniu najlepszej strategii prowadzenia sporu, na podstawie udzielonego przez Ciebie pełnomocnictwa zweryfikujemy akta sprawy Twojej firmy w Urzędzie Skarbowym lub Urzędzie Celno-Skarbowym.
Dzięki temu będziemy wiedzieć jakie dowody zgromadzili kontrolujący w Twojej sprawie i ustalimy kierunek przyszłych działań organu podatkowego.
Weryfikacja akt sprawy pozwoli nam również na analizę w zakresie tego jakie wnioski dowodowe należy przedstawić w Twojej sprawie aby spór z organem zakończył się korzystnie.
Po weryfikacji akt sprawy podejmiemy się aktywnej reprezentacji Twojej firmy w sporze z organem.
Będziemy wykorzystywać wszystkie przewidziane w przepisach środki i instrumenty służące zmaksymalizowaniu szans na korzystne rozstrzygnięcie Twojego sporu z organem podatkowym.
Zdejmiemy z Ciebie ciężar kontaktu z kontrolującymi i będziemy działali jako pełnomocnik do doręczeń.
Wszystkie czynności podejmowane wobec Twojej firmy przez kontrolujących będą przez nas analizowane pod kątem zgodności z prawem. Dzięki temu będziesz miał pewność, że kontrolujący Twoją firmę urzędnicy będą działali zgodnie z procedurą.
Nasze usługi w zakresie wsparcia w kontrolach podatkowych i postępowaniach są skierowane wyłącznie do firm.
Doradca podatkowy jest jednym z nielicznych zawodów uprawnionych do reprezentowania podatników i płatników w postępowaniach i kontrolach przed organami podatkowymi oraz w postępowaniach przed sądami administracyjnymi.
Ponadto, doradca podatkowy jest zobowiązany do dochowania tajemnicy zawodowej co do wszelkich informacji, o których dowiedział się w związku z wykonywaniem zawodu.
Jednocześnie, każdy doradca podatkowy ponosi odpowiedzialność cywilnoprawną i dyscyplinarną za błędy (np. źle udzieloną poradę) popełnione podczas wykonywania usług doradztwa podatkowego.
Opinie klientów o nas znajdziesz na naszym profilu Google: Zobacz link.